WooCommerce, PrestaShop czy Magento?
E-commerce

WooCommerce, PrestaShop czy Magento?

Jaką platformę e-commerce wybrać?

WooCommerce, PrestaShop czy Magento – na pozór podobne, w rezultacie różniące się wieloma funkcjonalnościami platformy sprzedażowe. Niezależnie jaki sklep wybierzesz, każda z powyższych platform może być elastycznym, wygodnym i bezpiecznym narzędziem pracy. Jednak jak każdy produkt, wspomniane systemy posiadają także swoje wady i zalety. Jakie? Dzisiaj postaram się przybliżyć trzy najpopularniejsze platformy sprzedaży online. Sprawdzimy najlepsze rozwiązania i porównamy każdy z wymienionych systemów. Poruszę również temat dedykowanych rozwiązań. Wybór oprogramowania e-commerce to nie lada wyzwanie. Dlatego przed podjęciem decyzji warto przyjrzeć kilka opcji dostępnych na rynku, aby wybrać najbardziej spełniające nasze oczekiwania. Zapraszam do lektury.

WooCommerce

Ponad 30% stron na świecie jest oparta na architekturze WordPress. Z roku na rok przybywa nowych użytkowników i ten trend utrzyma się jeszcze przez dobrych kilka lat. Nic dziwnego, jest to bardzo przyjemny i niezbyt skomplikowany systemem zarządzania treścią. Posiada ogromną ilość rozszerzeń, tak zwanych wtyczek i przede wszystkim jest darmowy. Najważniejszą z nich, którą dzisiaj omówimy jest wtyczka WooCommerce, dzięki której w kilka chwil możemy uruchomić swój własny sklep online.

Zalety

Najważniejszą zaletą WordPress jest jego prosta obsługa, nie wymaga zbyt skomplikowanych czynności, ani zaawansowanych technik. Dosłownie każdy w ciągu kilku godzin jest w stanie przygotować się do obsługi swojego sklepu internetowego. Drugą bardzo ważną wartością jest dostępność ogromnej ilości wtyczek, które w kilka chwil można zainstalować i uruchomić nie posiadając praktycznie żadnych podstaw programowania. Dogodnością jest również niska cena wdrożenia, co z kolei sprawia, że system WordPress, wtyczka WooCommerce jest najczęściej wybieraną opcją na start.

Wady

WordPress nie posiada zbyt wielu wad, jest ciągle rozwijany i udoskonalany. Moim osobistym zdaniem jednym najważniejszym minusem, o którym warto wspomnieć, jest szybkość wczytywania strony. Chociaż i to powoli się zmienia, opóźnienie* jest już znacznie mniejsze, to za sprawą PHP 7, który według statystyk jest dwukrotnie szybszy od swoich poprzedników (PHP 5.5 i PHP 5.6)! Jednak aby nie było tak łatwo, sama Optymalizacja WordPress nie należy już do prostych zadań. Być może podstawowa konfiguracja za pomocą wtyczki wydaję się nieskomplikowana, to wprowadzenie zmian w pliku htaccess czy zmiana miejsca ładowania plików js i css już do nich nie należy. Tutaj potrzebne będzie wsparcie osoby zaawansowanej, dobrze poruszającej się w kodzie i strukturach WordPress.

*Opóźnienie to czas, jaki upłynął między pierwszym żądaniem a pierwszą odpowiedzią między serwerem a klientem. Im niższe opóźnienie, tym lepsza obsługa i szybsze wczytanie strony. Zobacz jak, PHP 7 redukuje opóźnienie.

  • PHP 5.5
  • PHP 5.6
  • PHP 7.1

@1 – ilość zapytań
ms – czas odpowiedzi w milisekundach

źródło: wordpress.org

Podsumowanie WooCommerce

WordPress nie taki straszny jak go malują, nie bez powodu zdobywa kolejnych zadowolonych użytkowników i coraz większą przewagę nad konkurencją. Najważniejszym aspektem pracy na architekturze WordPress WooCommerce jest odpowiednia optymalizacja, która wcale nie jest trudna, wymaga jednak poświęcenia trochę czasu. WordPress wybierany jest najchętniej przez niewielkie, bądź średnie sklepy zarządzane przez właściciela lub wyspecjalizowaną osobę.

WooCommerce

+ cena wdrożenia   + łatwość użytkowania   – ograniczona wydajność
Przeznaczenie: małe sklepy zarządzane przez właściciela lub personel

PrestaShop

PrestaShop to również bardzo popularny skrypt służący do prowadzenia sklepu internetowego. Dokładnie jak WordPress posiada wiele wtyczek dających możliwość rozbudowy sklepu i rozwijania jego funkcjonalności. Jednak nie jest już tak łatwy w obsłudze. Wymaga nieco więcej czasu i uwagi, potrzebuje więcej zasobów serwera, często również wsparcia specjalisty, co z kolei generuję kolejne koszta. Przyjrzyjmy się najczęściej wynikającym mocnym i słabym stronom systemy e-sklepu PrestaShop .

Zalety

Pierwszą dużą zaletą oprogramowania PrestaShop jest jego funkcjonalność. Posiada wiele wbudowanych przydatnych funkcji, których nie znajdziemy w innych systemach sprzedaży. Nawet jeśli czegoś brakuje można łatwo doinstalować. Jeśli potrzebujemy dedykowanych rozwiązań wykonanie można zlecić firmie lub programiście znającemu ten system e-commerce. Kolejnym dość istotnym walorem jest wydajność oferowana na nieco wyższym poziomie niż WordPress. System PrestaShop oferuje wiele możliwości, dlatego warto wziąć go pod uwagę przy wyborze swojego e-sklepu.

Wady

PrestaShop posiada wiele rozszerzeń, jednak niektóre, aby mogły być stosowane, wymagają dokupienia lub wykonania na zamówienie, co z kolei już tanie nie jest i wymaga odpowiedniej wiedzy specjalistycznej. Jeśli więc zależy nam na danej opcji, warto sprawdzić, czy nie znajdziemy jej u konkurencji w innych systemach sprzedaży online. System PrestaShop, bez odpowiednich zmian, również bez wiedzy użytkownika samodzielnie przeprowadzi aktualizację, co może prowadzić do niekorzystnych i nieestetycznych zmian w wyglądzie naszego sklepu. Starsze wersje PrestaShop, jeśli ktoś taką posiada, mogą zawierać błędy wymagające wykonania poprawek przez programistów.

Podsumowanie PrestaShop

System sprzedaży PrestaShop to dobra propozycja dla osób które prowadzą niewielką sprzedaż w Internecie. Porównując do WooCommerce WordPress jest bardziej zaawansowanym narzędziem sprzedaży jednak wymaga również nieco większej wiedzy w zakresie programowa czy obsługi serwerów. E-sklep PrestaShop najchętniej wybierany jest przez średnie sklepy zarządzane przez wyspecjalizowaną osobę.

PrestaShop

+ zrównoważona wydajność   + cena wdrożenia   + średni poziom użytkowania
Przeznaczenie: średnie sklepy zarządzane przez wyspecjalizowaną osobę

Magento

Magento jest najbardziej zaawansowanym w moim zestawieniu systemem e-commerce, na którego bazie można stworzyć skalowalne rozwiązanie sprzedaży online. Warto zwrócić uwagę, że są dostępne dwie wersje tej platformy – Magento Community Edition i Magento Enterprise Edition.

Wersja Magento Community Edition jest rozwiązaniem, które pozwala na swobodny rozwój i skalowanie. Programiści bez przeszkód mogą rozszerzać funkcjonalności oraz dodawać moduły. Najważniejsza zaleta to brak opłat licencyjnych za dostęp do kodu.

Wersja Magento Enterprise Edition jest dużo mocniej rozbudowaną wersją Community Edition. W tym przypadku dostępnych jest o wiele więcej opcji, a architektura została zoptymalizowana pod kątem dużych projektów. Najważniejsze różnice Enterprise w stosunku do Community to moduł RMA, rozwiązania optymalizujące wydajność, moduły B2B, oddzielne bazy danych dla poszczególnych etapów zamówień. Koszty wersji Enterprise są znaczne, co mocno ogranicza wybór tej platformy i najczęściej jest stosowana przy bardzo dużych projektach.

Zalety

Projekty na Magento mogą być realizowane w różnych modelach. Magento dzięki swojej budowie oraz standaryzacji posiada dużą elastyczność, co bez wątpienia jest ogromną zaletą. Skalowalność pozwala na obsługę ogromnej ilości produktów i zamówień, gdzie ich ilość liczona może być w milionach. Drugim bardzo istotnym aspektem jest ogromna liczba funkcji podstawowych, gdzie już na samym początku możemy użyć wielu modułów i rozszerzeń. Platforma daje również opcję łatwego zintegrowania jej z zewnętrznymi systemami ERP i CRM. Możliwości, jakie oferuję system Magento są ograniczone jedynie budżetem, jakim dysponujemy. Ponadto oprogramowanie jest cały czas rozwijane przez producenta oraz firmy współpracujące co wiąże się nieustannym rozwojem nowych możliwości.

Wady

Niestety e-sklep oparty na systemie Magento do swojego poprawnego funkcjonowania potrzebuje sporych zasobów serwera. W większości przypadków nie obejdzie się bez dedykowanej maszyny, która będzie mogła poradzić sobie z ogromną ilością danych. Kolejnym dużym minusem może okazać się trudna obsługa sklepu, gdyż Magento jest skomplikowane i konieczne są odpowiednie wdrożenia użytkowników. Również zmiany, dostosowanie nowych opcji niosą za sobą kolejne koszty i wymagają pomocy specjalistów, którzy cenią się stosownie do umiejętności.

Podsumowanie Magento

Magento jest skierowane do określonego targetu – dużych sklepów lub takich gdzie obecne zasoby i rozwiązania nie są już wystarczające. Posiada elastyczną architekturę, która może zostać dopasowana do różnego modelu biznesowego. Pozwala w sposób optymalny wykorzystać dostępne funkcjonalności, a wraz z rozwojem firmy pozwala łatwo wdrażać kolejne, skalując się razem z biznesem. Warto wziąć pod uwagę korzystanie z tej platformy, daje ona bowiem ogromne możliwości.

Magento

+ wysoka wydajność   – cena wdrożenia   – zaawansowany w użytkowaniu
Przeznaczenie: duże sklepy zarządzane przez wyspecjalizowany personel

Podsumowanie

Ostatecznie jaką platformę e-commerce wybrać? WooCommerce, PrestaShop czy Magento? Odpowiedź znajdziesz w określeniu swoich oczekiwań. Jeśli jesteś dopiero na początku swojej drogi sprzedaży online, nie posiadasz dużego budżetu i oczekujesz jedynie podstawowych rozwiązań, trafnym wyborem będzie WordPress. Jeśli natomiast reprezentujesz dużą firmę i chcesz zbudować skalowalną platformę e-commerce, biznes się rozwija i dotychczasowe rozwiązania nie są już wystarczające, to nadchodzi czas na zmiany. Magento wydaję się być doskonałym wyborem.

Najważniejsze to jest określić czego oczekujemy od e-sklepu? To chyba najbardziej podstawowe pytanie, które należy sobie zadać przed wyborem platformy i rozpoczęciem prac. Jeśli potrzebujesz pomocy albo chcesz dowiedzieć się więcej o tematach poruszonych w artykule, zostaw komentarz pod spodem. Będzie mi bardzo miło! 😉

Zostaw komentarz