Optymalizacja WordPress, jak zoptymalizować stronę?

Optymalizacja WordPress, jak zoptymalizować stronę?

ABC optymalizacji WordPress

WordPress jest bardzo przyjemnym i niezbyt skomplikowanym systemem do zarządzania treścią. Jednak nie jest to doskonałe środowisko, jak każdy tego typu skrypt ma swoje wady i zalety. Do wad bez wątpienia można zaliczyć powolność działania przy dużym obciążeniu motywem i dużą ilością wtyczek. Optymalizacja WordPress nie jest skomplikowana, jednak wymaga poświęcenia uwagi, aby strona wczytywała się szybko i była bezpieczna. Na szczęście przybywam z pomocą i chciałbym Ci przedstawić sprawdzone praktyki, przetestowane na przestrzeni lat, zastosowane w kilkuset projektach. Zaczynamy!

Wybierz dobry hosting

Nawet najlepsza optymalizacja nie przyniesie zadowalającego efektu, jeśli nie zadbasz o wydajny hosting. To bardzo ważna kwestia, natomiast równie często pomijana przy wyborze hostingu. Najbardziej odpowiednim miejscem na stronę będzie hosting, którego platforma optymalizowana jest właśnie pod WordPress. Zbudowany jest na dyskach SSD, wspiera najnowsze technologie, takie jak, LiteSpeed Cache, oraz interpreter PHP 7.

Usuń niepotrzebne wtyczki i motywy

Podczas tworzenia nowego projektu powstaje masa niepotrzebnych pozostałości po procesie twórczym. Zapewne testowałeś różne motywy i wiele wtyczek oraz zdjęcia. Normalna sprawa. Jednak po zakończeniu prac należy usunąć wszystkie nieużywane motywy, wtyczki i zdjęcia. Dlaczego? Każda wtyczka, czy motyw, to setki dodatkowych plików, które trzymasz na serwerze. Czasami nawet nieużywane komponenty są po części ładowane przez WordPress i powodują jego spowolnienie. Poniekąd, każdy z nieużywanych plików może być również źródłem ataku na Twoją stronę. Dlatego niezwłocznie po zakończeniu prac, należy usunąć zbędne komponenty.

Zoptymalizuj obrazki

Grubo przesadzona waga zdjęć, czy grafiki bardzo spowalnia ładowanie Twojej strony. Wbrew pozorom na pewno nie dodaje jej uroku, gdyż użytkownicy odwiedzający Twoją stronę tego nie zauważą, a tylko zniechęcą się długim oczekiwaniem na załadowanie treści. Dlatego warto optymalizować zdjęcia albo za pomocą dostępnych wtyczek takich jak WP Smush lub Compress JPEG & PNG images. Wtyczki kompresują je w „locie”, czyli nic nie musisz robić. Jednak pomimo wszystko są to kolejne wtyczki, bez których da się żyć, a które obciążą Twojego WordPress’a. Polecam samodzielną kompresję przed wrzuceniem zdjęć na stronę za pomocą programów dostępnych w sieci lub strony TinyJPG.

Wyczyść i zoptymalizuj bazę danych

Kiedy dużo piszesz, tworzysz kolejne wpisy na blogu, WordPress zachowuje automatyczne i Twoje zapisane kopie kolejnych wersji wpisów. Twoja baza danych tyje w zastraszającym tempie. Każdy kolejny zapis powiększa bazę i wydłuża czas odpowiedzi serwera. Należy posprzątać te zbędne wpisy. Z pomocą przychodzi wtyczka, w zasadzie dwie wtyczki. Pierwsza z nich tylko zoptymalizuję Twoją bazę, druga natomiast to kombajn optymalizacyjny. Jeśli zależy Ci tylko na wyczyszczeniu zębnych elementów w bazie danych WordPress’a, wystarczy, że użyjesz WP-Optimize. Natomiast druga wtyczka – opisałem ją na samym końcu; służy w zasadzie do cach’owania Twojego serwera, ale posiada również opcję optymalizację bazy danych. Dlatego najczęściej wybieram drugą opcję, aby użyć jednej wtyczki zamiast dwóch.

Zmniejsz rozmiar HTML, JS, CSS

Motywy, wtyczki oraz sam WordPress składa się z kodu HTML, CSS oraz Java Script. Najprościej będzie Ci sprawdzić, jak się ma Twoja strona i czy jest odpowiednio zoptymalizowana w narzędziach oferowanych przez Google PageSpeed Tools lub dedykowane narzędzie jakim jest RankWeb. Dowiesz się, czy spełniasz odpowiednie wymagania oraz co jest do poprawy. Po zakończeniu analizy możesz też pobrać paczkę zoptymalizowanych plików, przygotowanych przez Google. Jeśli okaże się, że Twoja strona spisała się świetnie, tym samym nie ma się czym martwić, wyniki są na zielono, to w zasadzie ostatni punkt możesz spokojnie pominąć.

Zainstaluj wtyczkę do cache

Ostatnim, jednocześnie bardzo ważnym i dość skomplikowanym punktem na mapie naszych optymalizacji WordPress jest zainstalowanie odpowiedniej wtyczki do cachowania strony. Osobiście polecam LiteSpeed Cache. Przede wszystkim jest darmowa. Przecież wiele wtyczek jest darmowych? Tak, ale uważam, że ta wtyczka jest najlepszą zarówno wśród darmowych, jak i płatnych. LiteSpeed jest bardzo rozbudowanym narzędziem, na pewno napiszę szczegółowy poradnik, oraz omówienie jej działania, najlepszych funkcji i praktyk. Na sam początek wystarczy, że ją włączysz. To wszystko!

Dodatkowo dwa przydatne tipy!

Aktualizacje

Ten akapit nie należy do obowiązkowych, jednak radzę nie pomijać go. Po pierwsze. Aktualizacje są bardzo ważne dla bezpieczeństwa naszej witryny. Po drugie. Aktualizacje często wprowadzają ulepszenia systemu. Niezależnie czy to aktualizacja WordPress’a, motywu, czy wtyczek, należy przeprowadzać je regularnie i niezwłocznie po wydaniu.

Kopia zapasowa

Kopia zapasowa to czynność pomijana zarówno przez niedoświadczonych, jak i zaawansowanych użytkowników. To duży błąd, który podczas awarii może nas kosztować utratę cennych danych. Dlatego warto robić kopię we własnym zakresie albo za pomocą specjalnej wtyczki, np. UpdraftPlus WordPress Backup Plugin, którą oczywiście szczerze polecam. Wtyczka jest darmowa i posiada dużo opcji wykonania niezbędnych czynności zabezpieczających nas przed utratą danych. Z łatwością ustawisz szczegóły archiwizacji, datę wykonania, miejsce przechowywania, oraz ile kopii chcesz pozostawić w pamięci.

Jak widzisz optymalizacja WordPress nie jest trudna, wymaga jedynie poświęcenie kilku chwil i przejrzenie jakości strony. Jeśli wpis okazał się pomocny lub o czymś zapomniałem to popraw mnie w komentarzu. Do zobaczenia następnym razem!

Mateusz
1Komentarz
  • Dark
    Odpowiedz
    Dodany 11:37, 21 stycznia 2018

    Bardzo dobry wpis! Wielkie dzięki!

Napisz komentarz

Komentarz
Name
Email
Website